Fysisk aktivitet är dundermedicin för hjärnan.

Psykisk ohälsa

På psykiatridagarna i veckan pratade överläkare Anders Hansen om motionens stora betydelse för vår psykiska hälsa. Av motion blir vi mer koncentrerade, vi minns bättre, blir mer kreativa och tål stress bättre. Fysisk aktivitet är antidepressivt på samma sätt som läkemedel, menar Anders Hansen överläkare i psykiatri.

Mycket forskning i ryggen
Hansen menar att fysisk aktivitet är det viktigaste en människa kan göra för sin hjärna, vare sig man är frisk eller sjuk, och hänvisar till runt 25 forskningsstudier som alla pekar på samma sak; hur psykisk ohälsa kan lindras och förebyggas med hjälp av motion.

– 25 av 30 studier visar att fysisk aktivitet är antidepressivt på samma sätt som läkemedel, säger Anders Hansen.

– Fysisk aktivitet gör att vi blir mer toleranta mot stress. Jag brukar säga att man bygger upp ett slags mentalt underhudsfett mot stress, säger Anders Hansen.

Vid utmattningssyndrom måste man först vila. Men när man sedan ska komma tillbaka är motion riktigt bra. Men då måste man börja försiktigt med korta promenader.

Medicinen vi glömde
I boken Hjärnstark skriver Hansen att fysisk aktivitet är medicinen vi glömde – för att ingen tjänar pengar på den. Han tycker att läkarna borde skriva ut motion på recept i större utsträckning än i dag. Detta är dock knepigt ibland då en stor del av motståndet sitter hos patienterna, enligt honom. Det är en pedagogisk utmaning att förklara detta ordentligt för människor och det är därför det är så viktigt att de här effekterna blir allmänt kända.

Källa SVT nyheter